Première YOURAN II – o.l.v. Joachim Badenhorst
donderdag 04 juli 2024
€15 - €20, a/d/ deur €25 (excl. €2 service fee)
Fringe Festival North Sea Round Town (NSRT) brengt op donderdag 4 juli een exceptioneel concert onder leiding van klarinettist/saxofonist Joachim Badenhorst naar de imposante Laurenskerk. In een wereld waar alles vluchtig, kort en snappy moet zijn, is dit magische twee en een half uur durende ongoing-concert een moment om tot rust te komen en je volledig onder te laten dompelen in een bad van zowel akoestische als elektronische klanken.
Speciaal voor deze gelegenheid heeft Badenhorst een ensemble samengesteld met de Japanse Taiko-percussionist Tsubasa Hori, Belgische tromboon-sensatie Nabou Claerhout, Schotse trompettist Alistair Payne, Ierse gitarist Simon Jermyn, de Rotterdamse elektronica-samplekunstenaar Rutger Zuydervelt (a.k.a. Machinefabriek) en kerkorgelspecialist Hayo Boerema.
Met YOURAN II creëert Badenhorst een unieke ervaring die zijn artistieke visie en verkenning van de relatie tussen ruimte en geluid volgt, de grenzen tussen improvisatie en compositie verkent en zich opnieuw ontvouwt op een bijzondere locatie: een must-see voor liefhebbers van een once-in-a-lifetime experience muziekperformance. YOURAN part I beleefde vorig jaar tijdens het fringe festival haar première in De Kaai, een voormalige Margarinefabriek gelegen aan de voet van de Willemsbrug op Rotterdam Zuid. Dit jaar zal Badenhorst de luisteraars opnieuw betoveren met een muzikale reis in een enscenering die voor dit keer op maat is gemaakt voor de Laurenskerk en haar akoestiek.
Matthieu Jouen (Citizen Jazz, FR) schreef over Youran I – “Op trompet, oogverblindend en precies, Alistair Payne uit Groot-Brittannië, en op elektrische gitaar, Simon Jermyn uit Ierland. Rutger Zuydervelt staat aan de machines en gebruikt audiocassettesamplers om een industrieel geluid te produceren dat alles omhult. De performance leek zich uit te strekken in tijd, golvend van intense spanning, dan weer, geleidelijk naar ontspanning. De enscenering gaf de illusie van een toneelstuk zonder tekst, met muziek in de hoofdrol.”
‘Youran’ betekent ‘het begin der dingen’ in het Japans, en kan worden vertaald als ‘ongehaast’ in het Chinees, wat verwijst naar de nieuwigheid en het onthaastende karakter van de performance.
V.l.n.r. Joachim Badenhorst, Tsubasa Hori, Nabou Claerhout, Simon Jermyn, Rutger Zuydervelt, Alistair Payne, Hayo Boerema
Line up
Badenhorst kiest met de line-up compositorisch voor drie lagen: een eerste laag van elektrische bas/gitaar, electronica en kerkorgel, als basis van de stukken met lange traag uitgesponnen akkoord schakeringen en drones. Een tweede melodieuze laag wordt gevormd door een blazersensemble van trompet, trombone en klarinetten. Deze blazers zullen soms afzonderlijke melodieën, soms gezamenlijke harmonieën spelen bovenop het harmonisch ‘tapijt’. Als derde laag voegt Tsubasa Hori percussie elementen en traditionele Japanse melodieën toe, bovenop de twee eerder vernoemde lagen.
Joachim Badenhorst
De Belgische componist en saxofonist/klarinettist Joachim Badenhorst (°1981, Antwerpen) is een performer en opnamekunstenaar die actief is in de creatieve muziekscène in Europa, de VS en Azië. Na een conservatoriumopleiding in jazzimprovisatie en nieuwe muziek heeft hij zijn tijd verdeeld tussen België en steden in de VS en Europa, waar hij wereldwijd samenwerkt en opnames maakt met gevestigde nieuwe en experimentele muziekensembles en artiesten. Hij leidt zijn eigen projecten, variërend van solo geïmproviseerde optredens tot Carate Urio Orchestra. Badenhorst denkt na over de vluchtige plaatsgebondenheid van geluid en de relatie tussen ruimte en geluid. Hij verdiept zich in een heroverweging van de grenzen tussen improvisatie en compositie, van abstracte klankverkenningen en harmonische passage, en blijft proberen een persoonlijke esthetische taal te ontwikkelen die interacteert met verschillende ruimtes en verschillende doelgroepen. De laatste tijd verkent Badenhorst elektronische muziek en gebruikt zijn stem met het project Zero Years Kid. Badenhorst componeert muziek voor films van Rinus Van de Velde, Ksenia Galiaeva, Myrthe Van der Mark, Ellen Schroven, Rolf Mulder; podcasts van Joyce de Badts, Carlijne Hertogs; theater voor Muziek LOD en Transparant.
Nabou Claerhout
Nabou Claerhout (Antwerpen) waagde een dappere en niet-alledaagse sprong, toen ze op 9-jarige leeftijd besloot om trombone te leren spelen. Niemand kon toen vermoeden dat ze, zoveel jaar later, in het midden van de hedendaagse jazzscene zou landen. Nabou is vandaag een van de meest vernieuwende jazztrombonisten van de Benelux. Met Fred Wesley en Mark Guiliana in ‘t achterhoofd maakte Nabou de sprong van Kunst-humaniora Brussel naar Codarts Rotterdam, om in de leer te gaan bij Bart Van Lier en Ilja Reingoud en kreeg Nabou de kans om te spelen met internationaal gerenommeerde artiesten als Bert Joris, John Ruocco, Dave Holland, Dave Douglas, Evan Parker, Martin Fondsen, Jules Buckley, Jeroen Van Herzele, Andy Hunter, Bert Boeren, Akua Naruetc. Na een tussenstop in de Royal Academy of Music in Londen (2017), studeerde Nabou in 2018 af aan Codarts. Met haar quartet NΔBOU en debuut-EP ‘Hubert’zette ze zich sinds 2019 op de kaart als een van de pijlers van de nieuwe jazzgeneratie in België, als soliste én componiste en stond al snel op indrukwekkende podia als North Sea Jazz Festival, London Jazz Festival, Gent Jazz, Jazz Middelheim, Brussels Jazz Weekend, Dranouter Festival, Gateshead International Jazz Festival, Gentse Feesten en in zalen als BIMHUIS. In 2021 werd ze door Rataplan (Antwerpen) uitgenodigd om haar droomproject ‘Trombone Ensemble Nabou Claer-hout’ te mogen realiseren.
Simon Jermyn
Simon Jermyn is gitarist, contrabassist, componist en docent. Hij woont en werkt in New York en Berlijn en komt oorspronkelijk uit Ierland. Jermyn is druk bezig met verschillende projecten en bands, waaronder Jim Black’s Smash and Grab, Wood River, het Marc Hannaford Trio, Roamer en Sooner, naast zijn eigen band Obsany en solo-optredens. Simon samengewerkt met Jim Black, Chris Speed, John Zorn, Gerald Cleaver, Mat Maneri, Anna Webber, Tom Rainey, Chris Lightcap, Ingrid Laubrock, Mark Ferber, Michaël Attias, Tony Malaby, Ben Goldberg, Jeff Davis, Allison Miller, Nate Wood, Simon Nabatov, Loren Stillman, Satoshi Takeishi, Caleb Burhans en vele anderen. Hij heeft opgetreden in de Village Vanguard, The Stone, Winter Jazz Fest, Joe’s Pub en vele andere clubs, festivals en optredens over de hele wereld. Yermyn heeft een PhD in muziek van de Universiteit van Ulster in Noord-Ierland, geeft workshops en masterclasses aan gerenommeerde instituten als aan The Sydney Conservatorium, Australië; The Brisbane Conservatorium, Australië; Universiteit van Gent, België; Ulster University, Noord-Ierland; Dublin City University, Ierland; en de Hochschule der Kunste, Bern, Zwitserland.
Rutger Zuydervelt
Machinefabriek (alias van Rutger Zuydervelt) combineert in zijn muziek elementen van ambient, noise, minimalisme, drone, veldopnames en elektro-akoestische experimenten. Zuydervelt werd in 1978 geboren in Apeldoorn (Nederland) en woont nu in Schiedam (nabij Rotterdam). In 2004 begon hij met opnemen onder de naam Machinefabriek en in 2006 verscheen zijn officiële debuut Marijn, dat lovende kritieken kreeg. Sindsdien is er een stevige stroom muziek uitgebracht op labels als Western Vinyl, Type, Belangrijk, 12K, Entr’acte, Miasmah, Consouling Sounds, Eilean en Edition Wandelweiser en trad hij op over de hele wereld, van Canada tot Israël en van Rusland tot Japan. Hij werkte samen met artiesten als Marissa Nadler, Jaap Blonk, Aaron Martin, Peter Broderick, Frans de Waard, Richard Youngs, Steve Roden, Gareth Davis, Stephen Vitiello, Michel Banabila, Dirk Serries en Dode Neanderthalers; experimentele filmmakers als Makino Takashi, Mike Hoolboom en wijlen Paul Clipson en componeerde soundtracks voor diverse documentaires, werkte aan meerdere stukken van choreograaf Iván Pérez; verzorgde installatiewerk voor o.a. Stedelijk Museum Amsterdam, NAi (Nederlands Architectuur Instituut), het nieuwe Armando Museum MOA, Sounds Like Audio Art in Saskatoon (Canada), het Into the Great Wide Open Festival, Netwerk in Aalst (België); werkte aan videogamescore Astroneer en maakte de soundtrack voor VPRO-podcasts Een Soort God (met Michel Banabila) en Dat Kan Geen Toeval Zijn.
Alistair Payne
Alistair Payne is een prominente naam binnen de nieuwe golf van de Nederlandse jazz. De in Schotland geboren muzikant staat bekend om zijn uitgesproken trompettoon, out-ofthe-box creativiteit en diversiteit aan projecten. De afgelopen 8 jaar heeft hij voornamelijk gewerkt als sideman of co-leider van enkele van de meest actieve ensembles in Nederland en Europa. het Sun-Mi Hong Quintet, Tijn Wybenga’s AM.OK, de Guy Salamon Group, Fuensanta Mendez Ensamble Grande, Teis Semey Quintet, Perselí & ELKA om er maar een paar te noemen. In 2017 won Alistair de Getxo International Soloist Award en de tweede prijs met het Sun-Mi Hong Quintet. In 2017 en 2018 won hij de Keep an Eye-recordwedstrijd met respectievelijk Molino en de Guy Salomon Group. In 2018 won Alistair ook het Nederlandse Jazzconcours met het Sun-Mi Hong Quintet. In augustus 2021 benaderde Het Bimhuis Alistair om een compositieopdracht aan te bieden onder hun nieuwe concertreeks REFLEX. Dit heeft hem de kans gegeven om uitsluitend voor zijn eigen project te componeren. “This Thread Walks” is het resultaat van die verkenning. Deze verschijnt in november 2023 bij BIMHUIS Records.
Tsubasa Hori
Tsubasa Hori woont momenteel in Antwerpen, België en is geboren in Kyoto, Zij begon op elfjarige leeftijd Taiko te spelen. Later studeerde ze af aan de Kyoto City Horikawa Music High School (percussieklas). Tijdens haar studie begon Tsubasa drumstel te spelen in bands en verdiepte ze zich in de wereld van ‘Japanese Rock’. Na deze periode verhuisde Tsubasa in 1996 naar Sado Island en zou de komende 14 jaar een optredend lid zijn van de Japanse Drumming Group ‘Kodo’. Tsubasa was niet alleen als hoofdpodiumartiest bij de groep betrokken. Ze schreef ook stukken en arrangeerde werken, en in 2008 stelde ze een op vrouwen gebaseerde Taiko-productie ‘Cocon’ samen, waardoor de vrouwelijke Taiko-uitvoering kon worden onderzocht. In 2010 verhuisde Tsubasa naar België, werkte samen met muzikanten wier werken de definitie van genre verleggen, en raakte betrokken bij theaterproducties, danswerken, mode-gerelateerde uitvoeringen en kunstwerken. Haar solo-optreden is gebaseerd op improvisatie en gebruikt instrumenten met een uitgesproken Japans tintje, waaronder Koto (Japanse harp), stem, piano, Kyujo-orin (moderne Japanse klokken) en muziekdoos. Ze heeft in meer dan 40 verschillende landen opgetreden en staat hoog aangeschreven bij de internationale muziekgemeenschap.
Hayo Boerema
De bekroonde en internationaal geprezen organist en componist Hayo Boerema (Rotterdam) werd in 2005 benoemd tot organist-titularis van de Laurenskerk in Rotterdam dat het 85 stemmen Markussen-orgel, het grootste orgel van Nederland, onder haar hoede heeft. Boerema studeerde af aan het gerenommeerde Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar Hij volgde zijn bachelor- en masteropleiding Orgel bij Johan Th. Lemckert, Kerkmuziek bij Marijke van Klaveren en Improvisatie bij Jos van der Kooy. Aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam voltooide hij zijn studie Koordirectie bij Barend Schuurman en specialiseerde zich verder in improvisatie bij Jos van der Kooy in Den Haag en bij Naji Hakim in Parijs. Bij Ben van Oosten specialiseerde hij zich verder in het Franse symfonische repertoire en won als productief uitvoerder verschillende internationale orgelconcoursen. In 2009 ontving hij de Zilveren Medaille van de Academic Society for Education and Encourgement of the Arts and Sciences in Parijs voor zijn prestaties als uitvoerder van Franse orgelmuziek. Momenteel probeert Boerema de ontwikkeling van de orgelmuziek internationaal te bevorderen en wordt over de hele wereld uitgenodigd om orgelrecitals te geven. Hayo is in zijn muzikale interpretaties altijd gemotiveerd om contrast en kleur te zoeken in composities van zowel gevestigde als hedendaagse componisten.
Over de Laurenskerk
Het oorspronkelijk middeleeuwse gebouw verwijst naar de tijd waarin Rotterdam nog omringd was door wallen, en waterwegen de belangrijkste handelsroutes waren. De Laurenskerk was destijds zowel letterlijk als figuurlijk het centrum van de stad, en onder zijn gigantische dak vonden diverse activiteiten plaats. Ook vandaag de dag blijft de Laurenskerk een plek van ontmoeting, reflectie en inspiratie, bijvoorbeeld tijdens een concert, lezing, conferentie of diner. In de Laurenskerk gaan verleden, heden en toekomst hand in hand. “Wij zijn slechts passanten in deze eeuwenoude kerk, die geschiedenis tegenkomen, maar we zullen ook altijd de inspiratie vinden om de toekomst te creëren.”
YOURAN is een meerjarig opdrachtproject en coproductie van NSRT en Badenhorst.
Recommended
Check hier onze gerelateerde opkomende programma onderdelen